۱۴۸ کیلوگرم شمش طلا در حراج حضوری مرکز مبادله معامله شد (۶ خرداد ۱۴۰۳) مرغ در بازار ارزان شد (۶ خرداد ۱۴۰۳) | قیمت جدید هر کیلوگرم مرغ تازه و منجمد در بازار سقف افزایش اجاره در استان‌ها مشخص می‌شود + فرمول تعیین سقف افزایش اجاره پیش بینی بورس دوشنبه (۷ خرداد ۱۴۰۳) | ریزش بورس ادامه دارد؟ پیش بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه (۷ خرداد ۱۴۰۳) | آیا ریزش قیمت طلا و سکه ادامه دارد؟ تکلیفِ امسال وزارت رفاه برای اجرای «کالابرگ» | برنامه دولت برای تسویه با فروشگاه‌های طرف قرارداد ۴ خودروی برقی مجوز پلاک تاکسی گرفتند معافیت مالیاتی واردات شمش طلا (۶ خرداد ۱۴۰۳) ۳۱۱۹ خودرو در ۲ ماه وارد کشور شد+ جدول (۶ خرداد ۱۴۰۳) دستورالعمل فروش اینترنتی نان ابلاغ شد ۴۰ میلیون دلار ارزآوری از طریق صادرات تخم‌مرغ پیش‌بینی تولید ۲۲۰ هزار تن قارچ خوراکی در کشور تا انتهای سال طی دو ماه سال جاری ۴.۶ تن شمش طلا وارد کشور شد (۶ خرداد ۱۴۰۳) ثبت‌نام ۸۳ هزار و ۱۵۰ خانوار در طرح نهضت ملی در خراسان‌رضوی شناسایی قریب به ۵۰ درصد تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی استان، در نیشابور ادامه روند ریزشی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ خرداد ۱۴۰۳) نرخ طلا در بازار امروز مشهد یکشنبه (۶ خرداد ۱۴۰۳) تورم مسکن در اردیبهشت، به کمترین رقم در ۶ سال اخیر رسید پلمب ۱۳ آرایشگاه زنانه از ابتدای سال در مشهد عرضه بیش از ۶ هزار کیلوگرم زعفران در بورس کالا تعرفه واردات لاستیک در سال ۱۴۰۳ مشخص شد + جزئیات دلار در کانال ۵۷ هزار تومان | کاهش قیمت سکه (۶ خرداد ۱۴۰۳) ثبت‌نام بیش از ۱۴۰ هزار نفر برای خودرو‌های برقی رهن و اجاره در بولوار دانشجوی مشهد چقدر نقدینگی می‌خواهد؟ (۶ خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۶ خرداد ۱۴۰۳) نگاهی به وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور
سرخط خبرها

درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد | صورت‌حساب گرانی گوشت منتشر شد + جدول

  • کد خبر: ۲۲۶۲۰۸
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد | صورت‌حساب گرانی گوشت منتشر شد + جدول
هرچند بسیاری از فعالان در حوزه دام و گوشت قرمز درباره وضعیت نابسامان این صنعت و احتمال افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، به‌ویژه در یک سال گذشته، بار‌ها هشدار داده‌اند و رسانه‌ها درباره آن گفته‌اند و نوشته‌اند، سرانجام این محصول به سمت پرواز از سفره مردم رفت.

به گزارش شهرآرانیوز، «گوشت چیه؟» این بخشی از یک دیالوگ در سکانسی از فیلم «شوخی کردم» و درباره تبدیل‌شدن گوشت به خاطره‌ای در عکس‌های قدیمی است. این سکانس بار‌ها در پی افزایش قیمت گوشت در فضای مجازی فراگیر شد. مردم معتقدند پس از گذشت یک دهه از ساخت این فیلم، حالا این سکانس دارد به واقعیت تبدیل می‌شود. بر‌اساس گزارش مرکز آمار، گوشت قرمز در انتهای سال‌۱۴۰۲ نسبت به ابتدای سال، ۸۷‌درصد افزایش قیمت داشته است و در دسته کالا‌های خوراکی، رتبه اول گرانی را دارد.

هرچند بسیاری از فعالان در حوزه دام و گوشت قرمز درباره وضعیت نابسامان این صنعت و احتمال افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، به‌ویژه در یک سال گذشته، بار‌ها هشدار داده‌اند و رسانه‌ها درباره آن گفته‌اند و نوشته‌اند، سرانجام این محصول به سمت پرواز از سفره مردم رفت.

 اسفند سال قبل بود که در گزارشی با عنوان «گوشت، از قصه صادرات تا غصه واردات» از  وضعیت کاهش تولید دام و ازبین‌رفتن دامداری‌های سنتی نوشتیم. دامداری در برخی روستا‌ها به‌کلی از بین رفته بود و گزارش‌ها از تعطیلی ۳۰ تا‌۴۰‌درصدی دامداری‌های سنتی در استان خبر می‌داد. حالا این روز‌ها قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی به‌طور میانگین در بازار مشهد به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

داستان گرانی

افزایش هزینه‌های دامداری پاسخی است که فعالان این حوزه به سؤال درباره دلیل افزایش قیمت‌ها بیان می‌کنند. چرا؟ خشک‌سالی‌ها در سه سال گذشته اثرگذار بوده است. پیش‌از‌این معمولا دام سبک نیاز به غذا‌های متراکم و وارداتی نداشت. با شروع خشک‌سالی، مرتع به‌اندازه کافی جود نداشت و دام باید به‌صورت متمرکز تغذیه می‌شد به‌اضافه هزینه زیاد نهاده‌های دامی و بالابودن هزینه سرمایه‌گذاری و مخارج جانبی، در‌نهایت به افزایش قیمت دام و گوشت منجر شده است. 

آیا همه ماجرا این است؟

البته این‌همه ماجرا نیست. حذف ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و مشکلات سامانه بازارگاه در کنار فروش خارج از شبکه و بازار سیاه نهاده‌های دامی باعث شد که بخش بزرگی از دا‌م‌های مولد راهی کشتارگاه شوند. بماند که تقریبا هم‌زمان با آن شیوع کرونا و تعطیلی رستوران‌ها، اصناف و سفر‌ها تقاضا برای گوشت را به‌شدت کاهش داد و همه اینها دام‌پروران و دام‌پروری را با مشکلات جدی مواجه کرد. 

دلال‌ها کی وارد می‌شوند؟

اگر بپرسید نقش دلال‌ها (که همیشه مسئولان در حوزه علت گرانی نقش اصلی را به آنها می‌دهند) چیست، باید بگوییم که حضور آنها هم بر این آشفته‌بازار بی‌تأثیر نیست، به‌ویژه در زمانی که تقاضا به اوج خود می‌رسد؛ اما به‌گفته فعالان دلیل اصلی پرواز قیمت‌ها، کشتار دام مولد در گذشته و به‌دنبال آن کاهش ورودی دام به بازار و همچنین افزایش هزینه تولید است.

صورت‌حساب گرانی گوشت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->